Franz Josef Clacier - Hokitika - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Paul en Carla Schouman - WaarBenJij.nu Franz Josef Clacier - Hokitika - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Paul en Carla Schouman - WaarBenJij.nu

Franz Josef Clacier - Hokitika

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Carla

19 December 2014 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Vrijdag 19 december 2014

Door het regenachtige weer een dagje eerder door gereden dan gepland.
Helaas geen helikoptervlucht, de bewolking hangt zo laag dat er niets te zien valt.
We wilden nog de bergen in bij Franz Josef maar het regende daar te hard voor.
Dus hebben we het snoer eruit getrokken en zijn op weg gegaan naar Hokitika.
Het is een weg langs de kust maar van de zee zie je weinig omdat je continu door een bosachtige omgeving rijdt met varens die giga groot zijn (van het vele water dus).
Het is een mooie slingerende weg met veel hoogte verschillen, je rijdt er soms 120 km/h en soms 20 km/h, af en toe even aan de kant om de personen auto’s er langs te laten want die gaan veel sneller dan een camper.
Je komt door allerlei kleine dorpjes, zo kwamen we ook door Ross, waar we even een kop koffie gingen doen, ik trof het want achter bij de toiletten was er een mini motor museum.
Na de koffie even door het dorpje gelopen, het was een oud goudzoekers dorp geweest en daar waren nog diverse dingen van aanwezig, erg grappig.
Carla vond een Jade Art bedrijfje van Steve Maitland, waar we een hele tijd hebben staan praten.
Van het een kwam het ander en doordat ik ook aan het polijsten ben en het een en ander van materialen weet hadden we een heel gesprek hierover, hij wilde graag weten hoe het werken met aluminium en roest vrijstaal en titanium was, hoe de structuren zich hielden na het boren en frezen in deze metalen wanneer je hierna ging polijsten. Hij wilde graag de hangers van jade in deze materialen vatten om zich af te kunnen scheiden van de rest van de aanbieders, want er is hier een gigantisch aanbod, zeker in Hokitika daar is het echt winkel naast winkel en geen lullige prijzen, het begint bij 40,00$ tot wat ik zo gezien heb 1680,00$ voor een mooi hangertje aan een zwart koordje
Het is hier dus een jade gebied qua verwerking, dit stamt nog uit de tijd van het goud zoeken, daarbij werd ook de Jade gewonnen.
Maar de Jade komt wel uit Nieuw Zeeland, ook wel import maar dat is een speciaal soort wat dus ook erg duur is. Steve vertelde ook het verschil in Jade, de zachte Jade wordt door de souvenir winkels verkocht en is makkelijk te verwerken, maar blijft niet lang mooi.
Het middel en harde Jade blijft eeuwig mooi en hij geeft dan ook levens lange garantie op zijn werk.
Doordat we zo lang stonden te praten maakte hij ook zijn kluis open met zijn meesterwerken….
Ongelofelijk mooi wat hij gemaakt heeft uit bijna zwarte Jade een Salamander op een steen helemaal met de hand uit geslepen tot in de kleinste details echt lijkend.
Dat was een leuke ervaring die je niet verwacht als je zomaar een dorpje in rijdt voor koffie!
We zijn weer op weg gegaan naar Hokitika en daar op de camper plaats aangekomen was het weer niet veel beter. We zijn toch maar gaan lopen naar het stadje en het aangrenzende strand.
Ook daar kregen we een bui dus zijn we de pub ingeschoten en hebben daar een biertje gedaan.
Daarna naar het strand, vloed dus hoge golven, het strand zag er een beetje verwaarloosd uit, maar dat is in vergelijking met onze stranden.
Carla was naar de branding gelopen en liep steeds weer weg als er een golf aan kwam, tot ik zei, ik schiet ff een foto van je en toen bleef ze staan!!!
Jammer dan tot haar enkels nat door de golf, ik een lol en zij een paar natte voeten.
We zouden in het dorp blijven eten maar het was nog veel te vroeg, dus maar besloten langs de super markt te gaan en zelf te koken. We koken in de grote keuken van de camping, erg gezellig!
Een heleboel jonge lui die aan het koken zijn, dus een levendige bende mensen, met het eten aan de grote tafel zaten we naast een stel uit Duitsland (communicatie in het Engels) die gaan in acht maanden een deel van de wereld rond, dus leuk zitten kletsen. Ook zij hadden een kleinkind wat ze via skype nog wel een zien, anders zou hij opa en oma niet meer herkennen.
Daarna dit stukje geschreven en vroeg naar bed, we willen morgen een flink eind proberen te rijden door het binnenland richting Kaikoura (als ik die plaatsnamen uitspreek is het net of ik een toverspreuk uitspreek)

That’s all Folks for today!

Paul & Carla

• 19 December 2014 - 09:35

Jos:

Paul op zoek naar een nieuwe baan, in een nieuw land?
    jammer dat het weer niet echt meewerkt, naar gelukkig laten jullie je daar niet weerhouden om te genieten.
    goede reis verder.
    jos

• 19 December 2014 - 17:38

Klazien:

Het is vreselijk vriendelijk volk daar. Jammer van het weer, maar dat mag de pret niet drukken

• 19 December 2014 - 22:38

Wilma:

die onverwachte ontmoetingen zijn de leukste! carla het wordt tijd dat jij ook eens een foto maakt he!
    heerlijk, het is nu voor mij ook vakantie. net als jullie ga ik niet buiten zitten wat dan waai ik weg!
    je zei het al het is Nieuw Zeeland net zo`n zomer als het hier kan zijn. laten we hopen dat het ook net zo lekker kan zijn als het van de zomer hier was.
    liefs Wilma