Kaikoura 21-12-2014 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Paul en Carla Schouman - WaarBenJij.nu Kaikoura 21-12-2014 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Paul en Carla Schouman - WaarBenJij.nu

Kaikoura 21-12-2014

Door: Carla

Blijf op de hoogte en volg Paul en Carla

21 December 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vandaag weer redelijk bijtijds opgestaan. We wilden proberen om al om 10.00 uur walvissen te gaan spotten. We hadden voor 15.00 uur gereserveerd, maar de man bij de balie zei als je eerder wilt is dat geen probleem. Kom gewoon langs en je kunt wel mee. Nou niet dus de hele dag was volledig volgeboekt. Dus toen zijn we terug naar de camping gegaan, korte broek aangedaan en naar het dorpje gewandeld. Oh nee, voordat we naar het dorpje gingen nog even een foto gemaakt met Erik en Emma (als bewijs en herinnering). Super leuk toch, om aan de andere kant van de wereld een bekende tegen te komen!
In het dorpje even wat rond gewandeld en een heerlijke kop koffie/cappuccino gedronken. Er was ook een piepklein marktje waar ze wat locale producten verkochten.
Na onze wandeling in Kaikoura zijn we terug naar de camping gegaan en hebben daar heerlijk even in het zonnetje gezeten. Om half drie zijn we naar de Wale Watch incheck point gegaan, wel weer even een lange broek aangedaan want op zee zal het wel koud zijn. Om drie mochten we inchecken nadat alles was vrijgegeven. Ze moeten eerst het weer afwachten. En…. Nu maar hopen dat we walvissen gaan zien.
Eerst kregen we een briefing over de veiligheid aan boord van het schip. Niet geheel onbelangrijk!
Daarna zijn we zo’n 10 minuten met de bus naar het schip gebracht. Het eerste stuk van de vaart moesten we binnen zitten en blijven zitten, zodat de boot veilig naar de open zee kon varen. En dit ging behoorlijk hard kan ik je zeggen. Eenmaal op zee mochten we het dek op, het eerste wat we zagen was een school dolfijnen. Echt leuke beesten, ze zwommen links en dan weer rechts van de boot. Even later ging de kapitein met een geluidsmeter horen of er een walvis in de buurt was. Maar helaas moesten we nog een stuk verder. De kapitein ving wel geluid op maar dit was een stuk verder weg. Spannend!!! Iedereen weer naar binnen en varen maar. Na een tijdje weer op het dek en turen, turen of we een fontein zagen. Maar nee hoor, weer met z’n allen naar binnen en weer verder varen.
Ineens was er spanning onder de bemanningsleden, Ze hadden er een gezien!!!!. Nog een klein stukje varen en ja hoor!!!!! Daar was er één en later bleek dat er een tweede walvis in de buurt was. Dubbel geluk!!!!!! Het zijn de “The Giant Sperm Wales” Het is de 4 na langste walvis van de wereld en hij kan op z’n langst 2 uur en drie kwartier onder water blijven. Maar gemiddeld blijven ze zo’n drie kwartier tot een uur onder water. Ze kunnen tot wel 3000 meter diep duiken.
Het was echt geweldig! Ze blijven een tijdje drijven om voldoende zuurstof te krijgen alvorens ze weer naar de diepte verdwijnen. Ineens zie je zijn rugveen verder uit het water komen en dan als klap op de vuurpijl zijn mooie staart. Rechtop en dan verdwijnt hij weer in het water. De eerste walvis was net onder en toen snel naar de andere kijken en ja hoor weer hetzelfde. Een meesterlijk gezicht.
Na deze mooie ervaring zijn we doorgevaren naar een robben eiland met ook meeuwen en albatrossen. Paul heeft nog een paar zwemmende zeehonden gefilmd. Na het rondje zeehonden eiland weer terug de zee op in de hoop nog een walvis te zien. En weer hadden we geluk! Voor een derde keer een walvis gespot. En ook nog een school dolfijnen onder onze boot en vlak voor ons een dobberende albatros.
Een super ervaring gehad vandaag, ook deze dag kan niet meer stuk.
Morgen gaan we de camper al weer inleveren en dan op naar Glenda en Murrey (vrienden van Fred en Shirley) Zij gaan ons een rondleiding Christchurch geven.

Groeten Carla en Paul

• 21 December 2014 - 09:15

Jos,:

Wat een super dag moet dat voof jullie geweest zijn en prachtig dat er zoveel te zien was.
    doe de groeten aan iedereen van ons.
    jos

• 21 December 2014 - 11:30

Paul En Carla Schouman:

Gaan we doen Jos! En het was inderdaad een superdag.

• 21 December 2014 - 11:44

Ron En Klazien:

Hoi Paul en Carla,
    Leuk om jullie verhaal over de walvissen te lezen. Alle herinneringen komen weer boven.
    Wij hebben dezelfde boottocht gemaakt en geen 3 maar 2 walvissen gezien.
    Inderdaad erg bijzonder om aan de andere kant van de wereld een bekende tegen te komen.
    Doe Glenda en Murry de groeten van ons en fijne feestdagen bij Fred en Shirley

Ron en Klazien

• 22 December 2014 - 22:09

Ruud En Wilma:

Hoi Carla en Paul,
    We genieten van jullie belevenissen. Wij moeten helaas vandaag afscheid nemen van dit mooie land en gaan de regenachtige kerst thuis tegemoet. We wensen jullie fijne feestdagen en een gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes, Wilma en Ruus